Η προσφώνηση - ομιλία του Γ.Γ.Π.Η. κ. Δημήτρη Πανοζάχου στο δείπνο που παρέθεσε η Περιφέρεια στους Πρυτάνεις των ΑΕΙ το Σάββατο 27 Ιουνίου 2009

Print

Είναι χαρά και τιμή για μας να φιλοξενούμε στα Γιάννινα, την πόλη που έχει συνδυάσει το όνομά της, με την πρωτιά στα γράμματα, την πόλη που αποτέλεσε πνευματικό φάρο, την πνευματική ηγεσία της χώρας.

Είναι μία ξεχωριστή στιγμή και ως τέτοια θα την κρατήσουμε.

Η παιδεία αποτέλεσε πάντα έναν από τους πυλώνες του έθνους.

Η ελληνική παιδεία όμως, στις κορυφαίες της στιγμές, πέρασε τα σύνορα και επηρέασε την Ευρώπη και τον κόσμο.

Υπάρχει μία μακρά παράδοση. Μία παράδοση που αποτελεί και βαριά κληρονομιά.

Είναι αλήθεια ότι το εκπαιδευτικό μοντέλο έχει αμφισβητηθεί πολλές φορές. Έχει αμφισβητηθεί ο ρόλος του σχολείου και ο ρόλος του Πανεπιστημίου. Και υπήρξαν φορές, που μέσα από την αμφισβήτηση, γεννήθηκαν νέες ιδέες, έγιναν βήματα προς τα μπρος.

Σήμερα όλα αλλάζουν. Και μάλιστα με εντυπωσιακή ταχύτητα. Ο κόσμος αλλάζει, ο ρόλος της παιδείας όμως παραμένει πάντα καταλυτικός.

Η παιδεία είναι υπόθεση όλων μας. Της πολιτείας, των πνευματικών ανθρώπων, των δασκάλων, της κοινωνίας. Και πρωταρχικό μας μέλημα θα πρέπει να είναι η ποιότητα στην παιδεία, ειδικά σήμερα όπου οι τρόποι πρόσβασης στην γνώση είναι πολλοί και εξαιρετικά εύκολοι.

Εξ ορισμού και εκ παραδόσεως, το πανεπιστήμιο πέραν όλων των άλλων είναι οργανισμός κοινωνικής ευθύνης. Έχει την δυνατότητα να συμβάλλει στην πρόοδο της κοινωνίας και να βρεθεί στην πρωτοπορία της εποχής του. Είναι αυτό που προάγει την γνώση και μπορεί να οδηγήσει στην ανοιχτή κοινωνία, αφού το ίδιο είναι μια τέτοια κοινωνία.

Ως ίδρυμα που διέπεται από τις αξίες της ελευθερίας της επιστημονικής αναζήτησης, της ελευθερίας του λόγου και του ανοικτού διαλόγου, το Πανεπιστήμιο μπορεί να δώσει ζωή σε νέους τρόπους θεώρησης του κόσμου και νέες λύσεις σε προβλήματα.

Τα Πανεπιστήμια καλούνται σήμερα, στην σύγχρονη κοινωνία να παράγουν όχι μόνο γνώση αλλά και στοχασμό, να καινοτομήσουν και να καλλιεργήσουν ταλαντούχους νέους που θα έχουν και κριτική σκέψη για να αποτελέσουν έναν καταλύτη αλλαγής, προόδου και εκσυγχρονισμού της κοινωνίας.

Το Πανεπιστήμιο, εμπνεόμενο από το μοντέλο συμπεριφοράς του Σωκράτη, οφείλει να προκαλεί, να προβληματίζει, να εισάγει «καινά δαιμόνια» στην κοινωνία.

Φυσικά καθετί πρωτοποριακό, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα επιφέρει αντιδράσεις, θα αμφισβητηθεί. Ακόμη κι έτσι όμως τον στόχο του θα τον έχει πετύχει. Άλλωστε το έχει περιγράψει ο Μακιαβέλι με μοναδικό τρόπο: «Τίποτα δεν είναι πιο δύσκολο, πιο αβέβαιο, πιο επικίνδυνο από το να πάρει κανείς την πρωτοβουλία της εισαγωγής νέων θεσμών και εθίμων. Γιατί ο μεταρρυθμιστής έχει εχθρούς όλους εκείνους, που έχουν άμεσο και απόλυτο συμφέρον να διατηρούνται οι παλιοί θεσμοί και βρίσκει απρόθυμους φίλους εκείνους που θα ωφεληθούν από τους νέους θεσμούς».

Στην Ήπειρο είμαστε περήφανοι για το Πανεπιστήμιο. Ένα Πανεπιστήμιο που βρίσκεται στην πρωτοπορία της γνώσης, της έρευνας και της καινοτομίας και έχει καταφέρει να αποτελεί ένα δυναμικό κομμάτι της τοπικής μας κοινωνίας.

Η σχέση που οικοδομήθηκε με την Περιφέρεια είναι πολύ ισχυρή και αποτυπώνει την βούληση και των δύο, να συνεργαστούν, να βρεθούν στο ίδιο μετερίζι για να πάνε την Ήπειρο ακόμη πιο ψηλά!